Monday, August 29, 2016

Best Ke Buli?

 Assalamualaikum..

Hi..dah lama tak menconteng dinding blog ni. For sharing my experience today, we will talk about BULLY. To bully and being bullied. Especially dalam enviroment bekerja. Di ofis atau di luar ofis, bak kata dimana sahaja. Tapi untuk kali ini kita target di kawasan bekerja iaitu di ofis.
How to express your respect to ohers? Kill them with kindness as sing by Selena Gomez?.Seriuosly aku memang suka lagu dia. Meleret pulak merepek.

Setiap company yang aku kerja, hampir setiap hari aku dibuli oleh staff2 senior. Ego, snob, arrogant but low quality of personality. Ia berlaku dimana-mana company. Tapi kenapa aku bukan macam mereka? Lebih suka buat kerja sendiri, membantu yang sepatutnya dengan jalan yang terbaik. Kenapa? Because i have been in the same situation before. Dibuli dan disakiti setiap hari sehingga merasa fobia untuk memulakan kerja. I know this is our experience of life, but we can't let this happen. Helo, wake up and be brave...
                                                         
                                                                       

Aku gila suka dengan kerja aku. Aku suka buat kerja diam2 sambil dengar muzik. Kenapa selalunya staff lama ni suka buli instead of mengajar dan membantu? Sebab merasakan diri lebih bagus dan berpengalaman. Macam najis je aku tengok. Serius macam najis. Pengalaman kerja apa sangatlah nak dibandingkan dengan pengalaman hidup. Bak kata, selagi x melalui pengalaman hidup yang dasyat, selagi itulah mereka tu bukan hebat. Upss, kasar pulak ayat aku, tapi itulah gambaran kebencian pada orang yang melihat dan merasa. Apa, mereka x suka? Kenapa pulak kita harus merasa hairan? Manusia-manusia yang bersifat ego ni memang jarang boleh terima sesuatu yang x kena pada jiwanya. C'mon, setiap orang ada kelebihan masing-masing. Aku walaupun masih baru, tapi aku study tentang hospitality kot.

Sometimes rasa bosan dan nak maki pun ada. But why should we be like them? We are special.
Tidak mahu melawan bukan kerana takut atau sewaktu dengannya, tapi kerana kita ada integriti dan dignity untuk kita jaga.We are not them. We are we. And we are special, ingat tu...

No comments:

Post a Comment