Monday, September 2, 2013

INILAH HIDUP ZAMAN 2013

Peredaran masa dengan kehidupan,dengan pengalaman aku,aku tgok keseimbangan xde dalam isu harga naik barang...
Bila minyak naik, aku perasan benda lain pun naik harga..dulu aku rasa sedikit terbeban, tapi sekarang ni aku terasa banyak sangat bebanan sedangkan baru je harga minyak yg naik..belum lain2 lagi...ini bagi akulah yg cukup2 mkn. Aku bayangkan mak bapak aku kat kampung yg da sedia susah tu...hmm..malah aku masih x boleh terima apa sebab kerajaan naikkan harga minyak...nk tau gak...okay kalau naik pun, errrhh...hmm kenapa nak naik..tgok kalau keluarkan perbelanjaan utk mengundi bukan main membazir utk mcm2 menda.. Hmm at least turunkan sikit harga barang keperluan asas yg lain supaya perbelanjaan mahal utk minyak boleh di'deduct'kan utk kegunaan pd barang keperluan asas...
Haihsss...entah org paham ke x luahan aku ni...apa yg aku rasa,hmm..mahal la harga minyak :(
Aku malas la nak salahkan org nun n org nin sebab cerita kejadah ni...
Aku tgok org-org yang berkemampuan x kisah langsung pasal harga minyak. Mungkin sebab diorng mampu, so x terasa sangatlah duit habis or whateva...tgok org yg menyokong BN plak,mereka sikit pun x kisah harga minyak naik..hmm mngkin mereka pun mampu nak keluarkan duit 'emas' mereka utk minyak dan beri banyak alasan utk pertahankan org BN bervanding cuba utk memahami perasaan org lain yg sama manusia mcm mereka. Sy perasan, harga keta turun tp harga minyak naik...hmm wht d different? Keta yg turun harga tu plak keta cap tin milo... Owh, owkay  alhamdulillah boleh gak pakai,tapi bila datang time dia punya rosak,banyak gak keluar hingga membebankan...itu je yg mereka mampu beli,tapi x setaraf dengan nilai nak membayo kerosakan qualiti yang hancoq..hmm..bila aku duduk ditengah2 dan melihat disekeliling sambil berfikir, ini bukan kerana kerajaan manusia,tapi ini masalah manusia yang berkerajaankan nafsu...yang berada tinggi di puncak nun...x kisahlah siapa dia,tapi dia nampak x apa yg berlaku sekarang ni menambah keruhkan hati2 mereka yg terasa terbeban?..
Honestly, aku mmg bertambah x suka dengan perangai2 tamak dan rakus org dalam kerajaan yang memandangkan kemewahan dan kesenangan...cuba diorng stay kat rumah orang kebanyakan ni utk sebulan dua utk merasa empati masyarakat...potong jarilah kalau mereka sanggup...
Hmm...Manusia.. manusia...manusia yang berkerajaankan ketamakan...aku ada pengalaman kenal dgn org2 kaya raya yg jd kaki bodek Bee yen....aku kenal baik dgn diorng, so mmg aku tgok mereka sekarang ni pun semakin tamak dan sombong...Dan mereka pun mmg org2 Bee yen jugak. Aku tabik dengan sorang kenalan aku,dia nampak segala kebenaran dosa dalam 'team' tu, dia cepat undur diri..takut suapan haram pd anak2 x berkat sampai ke hari kiamat..
Sigh!..
Sorry to say, ini luahan aku..
so aku pun ada hak utk bercakap...
Kenyataan yg aku nampak,aku x boleh ckp lebih2..sebab nanti aku plak kana bambu lebih2 dgn org Bee yen sebab banyak mengomen tntng kenyataan yg aku nampak depan mata...
Siapalah aku nak ckp banyak...
Aku setuju mengizinkan mata aku utk jadi saksi di padang masyhar nanti bagi org2 yang terlibat berkaitan dosa haram ni..
Cuba bertanya kepada org2 yg buat kerja kontraktor yang kelas F tu..mereka lebih faham..sgt2 faham dengan keadaan mcm ni...kesian pulak sy tgok...hmm..
So, bila keadaan jd mcm ni, org yang rasa terbeban je yg akan faham..org yg x terasa tu mungkin masih berkemampuan..alah,setakat 20sen org nak kisah apa kan ;) ... Tapi bagi org yg sangat  memerlukan, mmg tinggi pd nilai kehidupan jika ia dikira berhari2 dan bertahun dlm hidup...Lainlah setakat 20sen tu hanya diminta bayar utk seminggu tu lain citer la...Keperluan minyak ni berhari2..bukan seminggu je doll..
Dulu aku x terasa sangat sebab aku x cari duit utk bayar duit minyak, tapi now bila dah hidup  berdikari sendiri, baru aku faham 'kebebanannya'.
wah wahh...inilah kehidupan... :(

1 comment: